Devinimin Sonsuzluğunda Semâ‘

H. Serdar MUTLU

Öz


 

 

 

 

Semâ, buluşma cennetinden gönle vuran bir ışıktır.

 

 

 

Mevlâna

 

Batılı bilim adamı ve sanatçıların ilgiyle izlediği kültürel değerlerimizden biri olan Mevlâna’nın tasavvuf ve semâ‘ anlayışı, çalışmalarımı sürdürdüğüm Çağdaş Seramik Sanatı alanında, bu konuya yönelmemize neden olmuştur. Mevlâna’nın Allah’a duyduğu aşk ve semâ‘, sadece İslam dünyasında değil, Batı ülkelerinde de ilgiyle izlenmektedir.

‘Devinimin Sonsuzluğunda Semâ‘’ başlığını kısaca açacak olursak, ‘devinim’, dairenin sonsuz dönme hareketini; ‘semâ‘’, Hz. Mevlâna’nın Allah’a duyduğu aşkla, O’na kavuşmada kendinden geçiş halini temsil eder.

 

Seramiğin ana malzemesi olan toprak, su ile yoğrularak şekillendirilmiş, kurutulmuş ve ateşte pişirilerek son halini almıştır tıpkı aşkla şekillenen Mevlâna’nın Şems ile pişmeden kendisi olamayacağını ‘hamdım, piştim, yandım’ sözleriyle özetlemesi gibi.

 

Hz. Mevlâna’nın tasavvuf ve semâ‘ yorumlamaları seramiklere yüzey kabartmaları ve üç boyutlu biçimler olarak aktarılmış, mumlar ve ney’le farklı ezgilere sahip müzik eşliğinde sanatseverlere sunulmuştur.

 


Anahtar Kelimeler


Devinim; Toprak; Ateş; Şems; Semazen; Seramik.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.